Evas hage

fredag, februar 26, 2010

Vårminner
Nå om dagene lengter jeg veldig etter våren og da går tankene tilbake til barndommens vår.
Våren husker jeg som en fin tid for over 70 år siden. Den første vårfornemmelsen fikk jeg da vinterskoene ble byttet ut med lavsko. Det var konkurranse mellom oss venninnene om hvem som først fikk gå i lavsko. Det var en vidunderlig følelse, den kom samtidig som at leirfivelen (hestehov) dukket opp. Da krittet vi opp paradis på gaten og gikk til nærmeste stenhuggeri og kjøpte marmorstener som vi brukte når vi hoppet paradis.
Det neste var da vi fikk lov til å gå i halvstrømper, men da hadde vi for lengst rullet med strømpene (strømpebukser hadde vi ikke) da vi var utenfor mødrenes synsvinkel. I alle fall var det vikrig å få gå i hallvstrømper 17. mai.
Sykkel fikk jeg da jeg gikk i 6. klasse og den fikk jeg ta ut da det var snøfritt på gatene.
Jeg kan enda kjenne følelsen av bardommens vår når jeg kjenner lukten av syriner og bråtebrann. Det var en herlig tid som jeg minnes med glede.

1 Comments:

At 6:09 a.m., Blogger Jorunn Solli said...

Nydelig minne. Morsomt å lese. Fortsett å skriv deg inn i sommeren.

 

Legg inn en kommentar

<< Home