Evas hage

mandag, februar 16, 2009

Lillemann Med Sekken
En del av min barndoms miljø var Lillemann Med Sekken. Det var en gammel mann, ja egentlig vet jeg ikke om han var så veldig gammel. Han var liten og tynn, ikke mer enn 1,50-160 m høg med grått hår. Han hadde en tynn og pistret stemme og samlet oss barna rundt seg. Han var en av Trondheims originaler, men holdt seg mest på vår kant av byen.
Vi barna kalte ham bare for Lillemann Med Sekken fordi det var det han sa at han het. De voksne kalte ham Den Evige Student. De fortalte at han hadde studert ved NTH, men ble aldri ferdig. De kunne også fortelle at han var barnebarn av presten Landstad som hadde utgitt Landstads reviderte salmebok. Men fornavnet hans var det ingen som kunne fortelle os.
Hver dag gikk han fra Rosenborg hvor han bodde og til byen for å spise billig middag på Dampkjøkkenet. Han gikk da forbi Singsaker hvor vi bodde. Resten av dagen oppholdt ha seg på biblioteket.
Like ved der vi bodde lå Duedalen og der stod det to benker. Hver ettermiddag kl .16, vi kunne stille klokken etter ham, kom han dit og hvilte på benkene. Han hadde da en hale barn etter seg..Kan aldrig huske ar han ble ertet. Vi spurte da alltid hva han het i dag, og da svarte han alltid med et rim, for eksempel: Lillemann Med Sekken hoppa over bekken og lignende. Han hadde et utrolig barnetekke. Han var alltid blid og i godt humør
Han hadde sikspenslue på seg og en grå anorakk med strikk i livet. Han hadde nikkers og beksømsstøvler. På ryggen hadde han alltid en liten ryggsekk. Husker aldri at han hadde andre klær på deg.
En gang vi var alene på benken, hjalp han meg med tyskleksen. Jeg fikk et spesielt forhold til ham .han var intelligent, men noe hadde gått i vranglås for ham.
En gang fikk jeg følge han hjem og bli med inn. Han bodde på et rom og kjøkken. Kjøkkenet så jeg ikke, men i stua hadde en seng, en stor bokhylle, to stoler og et bord. Resten var bøker som lå på gulvet og i pappesker. Jeg fikk låne en bok av ham.. På dørskiltet stod det Landstad, men ikke noe fornavn.
Det var ingen som trodde meg da jeg fortalte at jeg hadde vært hjemme hos ham.
Jeg har ofte tenkt på ham. Hadde han levd i dag ville han vel vært på en institusjon

5 Comments:

At 5:18 p.m., Blogger Jorunn Solli said...

Veldig bra mamma. Liker denne fyren... og måten du forteller om ham på. Gleder meg til å lese flere historier.

 
At 3:42 p.m., Blogger Jorunn Solli said...

Skal du ikke snart legge ut flere historier, da...

 
At 4:48 a.m., Anonymous Ragnhild said...

Jeg likte også å høre om han her. Kunne gjerne lest mer om hva du tenkte og tenker om han og andre fra før min tid :) Var gøy å lese resten av bloggen og. Jeg tenker selv mye på været og gleder meg veldig til varme og vår. Ennå jeg er bare 30 år! Kommer tilbake senere. Ha flest gode dager!

 
At 2:37 p.m., Anonymous Anonym said...

Artig historie! Jeg havnet her da jeg søkte på beksømsstøvler på google!

 
At 2:42 p.m., Anonymous Anonym said...

Etter litt mer googling finner jeg ut at han heter Magnus Brostrup
Landstad men det er vel gammelt nytt siden denne bloggen er fra 2009!

 

Legg inn en kommentar

<< Home